Lilla huset i Fäcklinge

Lilla huset i Fäcklinge

fredag 9 november 2012

Otroligt tacksam .....


Tre dagar, som balsam för självkänslan ...

Tycker ni det är jobbigt eller stötande
 att läsa när folk skriver om sej själva. Så ska ni
sluta NU !!!

Jag är en alltid positiv, energifylld glad tjej :)
Tror på mej själv och är för det mesta tillfreds med jobb
och andra utmaningar. Det är ju inte avgörande för att man
aldrig mår bra av bekräftelse eller beröm....

På mitt jobb peppar vi varann och lyfter varandras
goda sidor :) Jag har gjort ett eget val att inte plugga till
sjuksköterska, har en undersköterskeutbildning och på det
en påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård på 20 veckor.
Vilket jag är väldigt nöjd med, tyvärr tycker inte socialstyrelsen
att vi räcker till så, nu är det alltid en ssk och en smb.sjkv
Vilket jag oxå tycker är JÄTTEbra :)
Klart våra patienter ska få bästa möjliga vård !!!

Många av oss amb.sjkv blev lite "trötta" när soc.sty
krav trädde i kraft 2005. 50/50 alltså ....
Jag kan inte riktigt ge upp bara sådär, JAG blir ju inte sämre
bara för att soc.sty. har ändrat sina krav. Så jag fortsätter
vara nyfiken på mitt jobb och vilja vårda patienter i så
stor utsträckning mina kollegor tillåter mej ;)) hehe ...

*****************

OCH NU ......

Precis hemkommen från en AMLS (advanced trauma life support)
utbildning som jag blev erbjuden att gå nu under hösten.
Först och främst är det sjuksköterskor som ska gå och sen dom
sjukvårdare som vill.
Om jag ville ....... skulle tro det va !!!!
Jag kan inte säga att jag inte våndats, svurit över studiematerialet
som var 590 sidor på engelska och slitit mitt hår emellanåt.
 Men som sagt nyfikenheten för att lära drar mer :)

Vi har drillats i diverse ordramsor, kan låta tramsigt, men dom
är ett stöd för frågeställningar vi ska ha när vi gör patient intervjuer.
Det här är ett koncept vi smög igång förra höstutbildningen och
redan då tycker jag att det verkade toppen, det ger mej som
vårdare en trygghet att man inte missar att fråga det som är
knuten till just den här patientens problem.

OM DET GICK BRA .....

Jaaaaa .... Lilla ambulanssjukvårdaren Jessica har sällan
skådat så mycket beröm på 2,5 dag, jag är i himmelen.
Dessa ödmjuka instruktörer guidade oss rätt och gav oss verktygen.
Jag hade koll på alla verktyg på en gång, och som utvärdering
fick jag höra av ambulansläkaren :
"ett kvitto för mej är att du som sjukvårdare är så här duktig på vårat
koncept, så finns det inga sjuksköterskor som kan tycka att utbildningen
är FÖR svår, du har varit klockren hela tiden"
GAAAHHH ..... där DOG jag, hjälp hur gör man när man får
beröm på det där viset ?!?! Det är jag verkligen INTE van ...

Tycker inte om när folk skryter och gör sej märkvärdiga
vi har alla ett unikt värde och är bra på olika saker. Men det
här var för mej en bekräftelse på att jag faktiskt är en bra
ambulanssjukvårdare, det är såå många gånger man känner
att man inte duger eller räcker till (inte från kollegor, utan från
högre upp)  så det här var min egna lilla VINST !!!

VI KAN OXÅ !!!!

Den bästa, mest givande utbildningen jag gått på
14 år på mitt jobb :) 
Inte gjorde det ju det sämre att vi hade helpension på ett hotell 
i Dalarna/Tällberg som heter Dalecarlia .... Vackert läge, fina rum
god mat, sätta sej vid dukat bord ... You name it !!

Jag är såå tacksam för att jag fick möjligheten att
gå den här utbildningen :) Så ni där ute, ta chansen när
du får den ... Säg inte nej, då missar du den :)
Alla kan ...

Ha en toppen helg !!!
Själv ska jag praktisera mina nya kunskaper på
en hel helgs jobb, wiiieeee ....

Kraaaaam :)



Rummen, med utsikt över Siljan ...



Skorpbuffe till fm.fika ... mmmumms :)


Såååå vacker utsikt och ett härligt väder hade vi ....


En kvällsprommis hanns oxå med, fick värsta adventskänslan
det är så genuint och vackert överallt .....


1 kommentar:

  1. Åååååå vad du är DUKTIG Vännen !!!!

    Blir lite avis ( fast på ett sundt sätt )

    Vill oxå kunna massa å va bra på saker .

    Kan bara baka ja . Vilket inte leder till massa
    jobb .

    Puss å Kram ses i morrn ;)

    SvaraRadera